Doelen en opzet

DJAM is een particulier opleidingsinstituut voor Jazz en Lichte Muziek, dat is opgericht in 1990.

DJAM biedt een meerjarige muziekopleiding met zowel theorie- als praktijkvakken, die nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De docenten zijn ervaren en gemotiveerd en werken nauw met elkaar samen.

De student heeft de keuze uit drie verschillende lespakketten met daarnaast de mogelijkheid tot het volgen van hoofdvaklessen. Door middel van een toelating wordt per vak het niveau bepaald waarna verdere indeling in groepen volgt.

Het aantal studenten per groep is beperkt waardoor er voldoende ruimte is voor persoonlijke aandacht. Er hangt een sfeer van enthousiasme, toewijding, concentratie en collegialiteit. DJAM biedt verder de mogelijkheid tot voorbereiding op op een conservatoriumstudie, voor zowel de praktische als de muziektheoretische onderdelen.

DJAM is ook een ontmoetingsplek waar studenten elkaar treffen om samen muziek te maken. De opleiding blijft—net als elke serieuze muzikant—steeds in beweging.

Het DJAM concept

Het concept voor de opleiding is ontwikkeld door Christian Hassenstein in samenwerking met docenten van verschillende conservatoria in Nederland.

Het uitgangspunt van de opleiding is het aanleren van muzikale kennis en vaardigheden, waarbij het accent ligt op improvisatie. Daarbij besteden wij aandacht aan individuele aspecten als instrumenttechniek, theoriekennis en gehoorontwikkeling. Verder verdiepen wij in groepsverband punten als luisteren, samenspel en repertoire-opbouw. Het doel van de opleiding is om de student een serieuze stap verder te helpen in diens muzikale ontwikkeling.

Door dit bijzondere concept, in samenhang met de doordachte integratie van de verschillende vakken, heeft DJAM een unieke plaats weten in te nemen binnen het Nederlandse muziekonderwijs.

Download hier de actuele DJAM-brochure